dinsdag 7 april 2015

mijn moestuin #1

Heey zoals jullie in dit artikel hebben kunnen lezen wil ik weer een moestuin. En die had ik vorig jaar ook, en dat was best een succes, dus dit jaar doen we het weer. Maar dan groter! Nou ja, nu twee vierkante meter i.p.v één  maar hé! het is toch een verbetering. En mijn broertje en ik hebben er super veel zin in. Mijn broertje vind het he-le-maal geweldig dat tuinieren. Hij moest en zal dan ook van die moestuintjes van de albert-heijn hebben, En ik als geweldige zus heb hem daar natuurlijk mee geholpen. Er zijn al een heleboel plantjes opgekomen, we begonnen pas ongeveer toen de actie al verlopen was, maar hebben wanhopig nog aan wat buren gevraagd of ze moestuintjes hadden (en godzijdank hadden ze die. pfiej boos broertje opgelost).  Lees gauw verder voor de bedoeling van ons moestuintje.


Nou gaan wij dus een moestuin van twee vierkante meter maken op de manier van jelle's makkelijke moestuin. Wij krijgen een bak van 2 bij 1 (2m in de lengte 1m in de breedte). En die staat dan tegen een schutting zodat daar dan de klimgroenten omhoog kunnen klimmen. En op die manier komen we ook overal mooi bij. De bak word iets verhoogd ongeveer 80 cm of zo. Dit is zodat de katten (we hebben er maar liefst 3!) deze prachtige moestuin niet gaan zien als een toilet. Wat overigens wel goede bemesting zou zijn het enige nadeel is dan dat ze er zo lekker in gaan wroeten, en tsjaa dat is nou net niet de bedoeling...
Een greep uit onze zaden collectie

Ik ben iets té hard van stapel gegaan als het om zaden gaat. We hebben nu ongeveer zo'n twintig nieuw zakjes, bovenop de zakjes die we al hadden. Mmmh volgende keer maar ietsje minder enthousiast, want we kunnen de komende jaren nog wel ff vooruit met deze hoeveelheid zaden. Nou moet ik wel zeggen dat ik blij ben met wat we hebben. We gaan namelijk kruiden, groenten en bloemen in de moestuin zetten, en de bloemen zijn er voor om bijtjes te trekken en voor de vrolijkheid! 



Wij gaan ook nog wat kleine plantjes kopen voor erin. Zodat we al een beetje een voorsprong hebben. We hebben al in verschillende folders groente stekjes gezien dus die willen we graag halen. waarschijnlijk koop ik al voorgeplant: Munt, komkommer, paprika (als die lukt..) en aardbei. De aardbei planten we overigens niet in de bak maar in een aparte pot aangezien de aardbei altijd heel er gaat wieden. 

nu word er hard aan de moestuin getimmerd dus ik hoop dat die voor pasen af is. Zodat we dan lekker zaden erin kunnen stoppen en wachten wat er allemaal boven komt!

Xxx Kim


Geen opmerkingen:

Een reactie posten